söndag 20 mars 2011

Kommit på vilken väska jag ska sy av skinnet


Innan jag klipper i skinnen vill jag vara säker på vad jag ska använda dem till. Tack vare syster K vet jag nu vilken väska jag först vill sy. En modell där väskan dras åt av lädersnoddar så att skinnet rynkas snyggt.

Jag gör hål med håltång och slår sedan fast metallclips där snodden ska dras igenom. Mellan vartannat hål fäster jag en pärla på snodden. Jag har försökt visa hur det är tänkt på bilden. Detta är en bra lösning för att stänga väskan i och med att jag inte vill ha en väska med dragkedja. En stor snygg påse helt enkelt.

Jag har köpt stora träpärlor. Det var inte helt lätt att hitta pärlor med tillräckligt stora hål för att det ska gå att dra igenom den tvinnade läderremmen. Panduros pärlor har för små hål. Men jag hade tur i en tygaffär som har ett stort urval av knappar. Nu ska jag bara sy en provmodell i tyg för att se vilken storlek som kan fungera.

Det var några år sedan jag tvinnade lädersnoddar så denna beskrivning jag hittade på nätet kan vara bra att ha.

Senare:
Har tagit mått på en väska i en modell som kan passa och lägger in måtten här så jag har dem till när jag får tid över att sy väskan.
Mått: 45,5 cm bred, 32,5 cm hög. Botten 16 cm bred, 35,5 cm lång. 10 nitar på var sida. Handtag (andra handtag på den väska jag här tar mått av) 66 cm lång.

Är bra att ha en syblogg så kan komma ihåg hur du gjorde när du ska sy om något du redan gjort, eller som här när du vill ha för senare bruk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar