lördag 12 mars 2011

Ny kjol av gamla byxor (inte som en jeanskjol)

Helt fel säsong att ta med denna kjol nu. Men jag vill visa att ingenting är omöjligt. Det går faktiskt att göra om ett par byxor till en kjol om du skarvar bra. Denna kjol är dessutom ett bra exempel på mitt återvinningsdille.

I höstas när affärerna vimlade av sammetskjolar tyckte jag det var dags att göra något av mina gamla byxor. De var för korta så jag använde dem aldrig, samtidigt var Kenzo-sammeten för snygg för att jag skulle kunna förmå mig till att kasta dem. Så de bodde i garderoben.

Jag utgick från en kort kjol som passar mig bra och ritade av den på mönsterpapper. Sedan fick jag fundera kring hur jag kunde få tyget att räcka. Min lösning var att göra en bred linning som tre delar fick gå ned från bak och fram.


Du får se hur dina byxor passar ihop med den korta kjol du utgår ifrån. Se det lite som att lägga pussel. Det kostar dig inget att försöka skapa något nytt av något du ändå tänker kasta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar