lördag 5 mars 2011

Omlottklänning a' la Furstenberg

Jag hittade två stuvar att köpa i tygaffären som säljer stuvar till kostnad efter vikt. Vikten här var till en totalkostad på 100 kronor. Tyget passade perfekt för att göra en klänning i Diane von Furstenberg-stil.

Jag var tvungen att skarva ihop lite för att få tyget att räcka till ärmarna. Det gör inget. Jag är van vid att skarva. Sömmarna syns dessutom knappt när tyget är så mönstrat som detta.

När jag syr omlott med skärp gör jag en öppning i sidan på samma höjd som skärpet sitter så att tryckknappar på insidan blir onödigt. Jag tycker detta är en mycket smartare lösning för att knyta ihop klänningen i midjan. Du syr fast två skärpbitar i klänningens öppna delar på vänster sida (i midjehöjd precis innan urringningen börjar). På den stängda högra sidan av klänningen låter du bara ett par centimeter vara öppet i raksömmen som fäster ihop fram- och bakstycke och drar skärpet därigenom.

Denna klänning kan jag tyvärr inte länka mönster till. Jag har mitt mönster av en gammal klänning som jag sprättade när den gjort sitt. Detta är det bästa sättet att få bra mönster! Kopiera dina favoritkläder.

Jag har inte hittat mönster till en omlottklänning i just denna modell varken i tygaffär eller på internet som inte är för stretchtyger. Det fungerar inte för detta tyg som inte är stretchigt och därför har separata mönsterdelar för sidorna på samma sätt som det brukar vara på en skjorta. Men på BurdaStyle kan du ladda ner ett mönster till en omlottklänning i  mer romantisk stil. Mönster till en vanlig omlottklänning i stretchtyg hittar du här på Stoff & Stil. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar