söndag 6 mars 2011

Tröja med djup V-ringning mönster Idit - BurdaStyle

Det är svårt hitta stretchigt genomskinligt tyg av denna typ att köpa – så när jag hittade en stuv på dyra tygaffären så slog jag till direkt.

När jag letade inspiration på burdastyle.com hittade jag en topp som passade perfekt. En sådan jag inte sett i affären att köpa men gärna vill ha. Modellen Idit är enkel men har det lilla extra med rynksömmen/smocksömmen som sys vid axeln. Snabbt gjort på symaskinen.

Jag gjorde om mönstret lite på ärmen för att anpassa modellen till tyget. Jag struntade i att göra ärmmudd. Istället gjorde jag en enkel ärm i bara en del. Idits ärm görs i två delar och är ganska vid. Nu tyckte jag helt enkelt att det skulle bli snyggare med en enkel smal ärm. Det är inte så att jag ändrar om mönster som här på fri hand åh nej. Jag har en mönsterdel på den perfekta ärmen liggande, sedan anpassar jag den bara så att tygmängden stämmer överens mot ärmhålet.


PS: du missade väl inte att jag länkat till mönstret på BurdaStyle så har du stretchigt tyg hemma kan du sy dig en Idit på en gång. Just detta mönster kostar 2,5$. Du laddar hem mönstret och skriver ut det på skrivaren hemma.

1 kommentar:

  1. Vad roligt att hitta en svensk syblogg med annat än barnkläder i trikåtyger!
    Jag lär återkomma! :)

    SvaraRadera