fredag 8 mars 2013

Fäst bäddmadrassen med kardborrband


Det är irriterande när bäddmadrassen glider. Efter att ha sytt fast kardborrband i både bäddmadrass och madrasskydd har de fått en bättre chans att stanna kvar hos varandra utan att glida isär.

Som du kan se är lösningen inte så snygg. Men det struntar jag i då den är praktisk och inte synlig. Din lösning kan lätt bli snyggare än min genom att du väljer en matchande färg på kardborrband och sytråd. Anledningen till att tråden är gul är att jag ville ha en stark tråd och därför tog jeanstråden jag hade hemma.

Förutom bäddmadrass och madrasskydd behöver du ett kardborrband i den längd du behöver för att klippa åtminstone tre bitar av (se punkt 1 nedan).

Så här gör du:
    1. Klipp tre bitar av kardborrbandet i den längd som behövs för sängens bredd. För en 120 cm bred säng använde jag 50-60 cm långa bitar (du vill att underlakanet ska få plats på sidan av kardborrbanden).

    2. Lägg den mjuka sidan av banden spritt vertikalt på madrasskyddet som är fäst på undermadrassen och nåla fast bitarna. Anledningen till varför du använder den mjuka delen här är för att kardborrbandet inte ska slita på madrasskyddet när det tvättas.

    3. Ta loss madrasskyddet och sy fast kardborrbandets mjuka sida på madrasskyddet med symaskin. Jag använde sicksack.

    4. Fäst madrasskyddet på sängen igen och lägg ut de hårda bitarna av kardborrbandet så att de fäster på de mjuka bitarna.
    5. Lägg på bäddmadrassen.

    Nu kommer det svåra momentet. Du ska sy fast de hårda bitarna för hand.
    Jag använde fingerborg och stark jeanstråd för att sytråden inte skulle gå av.


    6. Lyft på bäddmadrassen och dra loss bit för bit av den hårda sidan av kardborrbandet och nåla fast det. Jag stack bara nålar rakt in i madrassen då det var för tjockt för att nåla på vanligt vis. Du säkerställer att bandets delar senare kommer att kunna fästa samman genom att du nu kontrollerar att bitarna sitter ihop och att du lossar bandet samtidigt som du nålar fast det.

    7. Sy fast den hårda sidan av kardborrbandet för hand.

    8. Fortsätt göra likadant med övriga bitar av kardborrbandet.

1 kommentar:

  1. Vi har köpte 2st 90 sängar från Kungsängen. Jag har aldrig haft en stillsam sömn och har provat allt som säljs på marknaden. Värre blev det med nattvandringar sedan min man avled. Ska nu försöka med kardborreband.

    SvaraRadera