tisdag 12 mars 2013

Överkast – lapptäcke av gamla jeans

Lär av mina misstag och nödlösningar när du ska sy ett överkast av de tyger du har hemma. Det är roligt att planera arbetet. Effektiva knep hjälper dig bli klar innan du hinner tröttna.

Jag hade många slitna och söndriga jeans som inte användes och behövde ett överkast till sonens rum. Detta överkast har inte kostat något förutom vadden och lite uthållighet.

Den nyttigaste lärdomen för mig var att du måste tänka på vad som får plats i din symaskin. Vadden var för tjock och gjorde det svårt att förstärka alla sömmar (se mitt motsägelsefulla tips). Till nästa överkast kommer jag att leta efter något tunnare.

TIPS! Du behöver inte sicksacka lapparna om du sedan förstärker dem genom att sy fast dem i det du använder på undersidan. Jag rekommenderar dock att du sicksackar just jeanstyg om du väljer en så tjock vadd som jag valde (100 g). Vadden var så tjock att arbetet inte fick plats i symaskinen. Jag kunde därför inte förstärka sömmarna i mitten av överkastet.

Arbetet gav mig träning inför kommande projekt. När jag känner mig redo för nästa överkast ska jag försöka skapa något snyggt av vita linnedukar och virkade dukar.  

Så här gör du

Material: jeans, vadd eller en filt att ha mellan om du vill och foder att ha på undersidan.
Vad gäller jeans behövde jag ungefär fyra par för ovandelen (två dam, två herr), ett par dam för kanten runtom och tre dam för sidorna + spill från de andra jeansen och tygkudden jag sytt innan. Hörnorna på kanten är en jeansklänning i tunnare tyg som gör kanten lättare att vika. 

  1. Beräkna hur många lappar du behöver till ovandelen av ditt överkast. Storlek på de lappar jag använde: 15 x 15 cm.
  2. Klipp ut så många lappar du behöver. Klipp en bit papper i den storlek du vill ha lapparna och använd sedan denna som mall för att kunna klippa ut dina bitar på ett effektivt sätt.
  3. Lägg ut lapparna så att det färgmässigt blir så snyggt som möjligt.
  4. Nåla ihop lapparna rad för rad.
  5. Sy ihop lapparna rad för rad med raksöm och 1 cm sömsmån. Först syr du de korta sömmarna mellan varje lapp för att få ihop en rad – stryker (steg 6) – sedan syr du ihop raderna allt eftersom de blir klara (steg 7).
  6. Pressa isär sömsmånerna med strykjärn.
  7. Sy ihop raderna så att du får en stomme till ditt överkast.
  8. Pressa isär sömsmånerna med strykjärn. Upprepar inte denna självklarhet i resten av beskrivningen. Kom ihåg att stryka för att få slutresultatet snyggt. 
  9. Sy en kant runt ovandelen. Se bild nedan så ser du hur jag syr för att få hörnorna snygga. Min kant var 3 cm bred.
  10. Klipp ut delar att använda till  sidorna på överkastet. Bredden på mina delar varierade, längden var 28 cm. TIPS! Använd gärna ett tunnare tyg för hörnorna. Jeanstyg är  hårt och kan inte falla snyggt på ett överkast.
  11. Sy på sidorna.
  12. Sy på vadd om du vill ha vadd på ditt överkast. Jag lämnade en extra kant på vadden för att få vadderade kanter på överkastet. Det var i detta steg jag sydde en extra raksöm för att förstärka sömmen mellan alla lappar på mittdelen på ovansidan. Sidorna och den 3 cm breda kanten sicksackade jag. 
  13. Sy på fodret. Jag sydde även här några extra raksömmar för att fodret inte skulle glida. 
  14. Sy på en kant av fodret runt vadden i den bredd du behöver om du som jag har valt att ha en vadderad kant.
Steg 2. Använd en mall för att klippa lappar effektivt. 
Steg 3. Lägg ut lapparna.
Steg 4. Nåla.

Steg 7. Sy ihop raderna av lappar.  
Steg 9. Sy en kant för att få kantens hörnor snygga. 
Steg 11. Stommen klar. Avigsidan.
Steg 11. Stommen klar. Rätsidan.
Steg 12. Sy på vadd.  
Steg 13. Sy på fodret. 
Steg 14. Sy på kantband.


4 kommentarer:

  1. Vilket underbart lapptäcke! Sitter själv här med en hög gamla jeans som väntar på att förvandlas till något nytt, och detta var verkligen inspirerande!

    SvaraRadera
  2. Tack:-) Klart du ska försöka sy om dem till något istället för att ha dem liggandes sysslolösa i skåpen.

    SvaraRadera
  3. Ditt överkast är helt otroligt vackert, och kommer hålla i många år! Du ska vara mycket stolt. Jag håller på med ett jeans lapptäcke själv. Snart är alla bitar ihopsydda, så jag sitter och spånar på vadd och foder. Kan jag bara få fråga varför du sydde dit vadd och foder separat, och inte på samma gång?

    SvaraRadera
  4. Hej, och kul att du syr ett jeans överkast du med:-). Bra fråga. Du kan göra det samtidigt men blir mycket jobb med att hålla rätt på allt tyg i separata lager.

    Jag sydde fast vadden först = sydde fast vadden vid alla sömmarna som är mellan rutorna. Sedan när vadden var fäst sydde jag fast fodret och även då sydde jag i raksömmarna mellan rutorna/lapparna på de yttre delarna (ej så långt in som när jag fäste vadden). Det minskar risken för att det ska bli knöligt helt enkelt. Jeans är ett tjockt tyg.Jag fick inte plats med den mellersta delen av överkastet i symaskinen när vadden var på. Använd en vadd som inte är så tjock om du ska sy ett brett överkast.

    SvaraRadera