måndag 22 juli 2013

Linne i modell kopierad från Odd Molly


Trött på linnen sydda av tyg som noppar efter några tvättar bestämde jag mig för att sy detta användbara linne av en gammal tunika och en stuvbit spets.

Fördelen är att jag vet att tyget håller sig snyggt i hur många tvättar som helst. Spetsen är dessutom snyggare än den som ofta används i köpta plagg.

Som du kan se på min Pinterest har jag länge funderat på ett linne i denna modell. Det var bara lite svårt att hitta rätt mönster. Det perfekta läget uppstod när en kompis kom på middag klädd i detta linne från Odd Molly och lät mig rita av modellen. För att vara säker på att linnet skulle passa sydde jag sedan upp ett provexemplar av ett gammalt lakan. Du kan sy det plagg du vill ha utan mönster om du bara har lite modeller att utgå ifrån och rita av.

Tyget jag använde är lite lätt stretchigt men inte så mycket som Tshirt-tyg. Jag har därför lagt till ett bystveck. Först ringde jag och rådfrågade min kloka mormor som sa att ”Bystveck som utgår från bröstvårtan och nedåt i plagget gör det mer figursytt och tajtare. Syr du det rakare ut mot ärmhålan blir passformen lösare.” Nåla och se vilket av dessa alternativ som gör ditt linne snyggast. Min mormor är verkligen min uppslagsbok i allt som är värt att veta. Tack för alla goda råd genom åren.

Det var riktigt kul att lägga pussel för att skapa det linne jag ville ha. Arbetet var enkelt i och med att jag kunde rita av min väninnas linne. Du hittar säkert något liggande i skåpen som du kan rita av (eller något du kan låna hem).  Det enda som kan vara lite klurigt är att sy axelband genom att vränga ett smalt sytt rör ut och in. Du behöver en liten säkerhetsnål. Jag brukar spara och använda de som ibland sitter fast på kläder du köper. När jag använder nål och tråd går tråden alltid av. Det är knappt att säkerhetsnålen klarar det när jag syr så här smala axelband. Men det går! Övning ger färdighet. Se hur jag gjorde på bilderna.

Originalet från Odd Molly

Tunikan från HM som syddes om
Så här gör du

Material:  en bit spetstyg, ett plagg att sy om (+ ett plagg att rita av) och smalt sidenband 
  1. Rita ett mönster.
    Tips! Linnet ska vara rynkat på nedre framstycket för att falla snyggt. 
  2. Provsy linnet för att kunna anpassa modellen.
  3. Klipp ut de övre delarna i spetstyg.
  4. Klipp ut delarna för linnets nedre delar bak och fram.
  5. Sicksacka tyget om det behövs.
  6. Nåla och sy ihop övre framstycke med nedre framstycke.
  7. Nåla och sy ihop övre bakstycke med nedre bakstycke.
  8. Pressa sömmen så att sömsmånen kommer nedåt och inte syns genom spetsen.
  9. Nåla och sy fast sömmen med en raksöm. 
  10. Nåla ihop sidosömmen och fäst gummiband istället för axelband för att prova linnet.
  11. Sy ett bystveck om du tycker det behövs. Jag sydde mitt rakt ut mot ärmhålan och pressade det sedan uppåt.
  12. Sy ihop framstycke och bakstycke med en sidosöm.
  13. Sy fyra axelband för att fästa linnet över axeln. Mina klipptes 3 cm breda och 37 cm långa (inklusive sömsmån). Banden sicksackades och sedan sydde jag en raksöm med 2-3 mm sömsmån. Det är viktigt att du syr sömmen tillräckligt bred för att kunna vända bandet ut och in. Fäst sedan en liten säkerhetsnål i sömmens ena kant och trä den försiktigt genom bandet och dra för att trä igenom bandet. Jobba med fingrarna för att dra tyget rätt allt eftersom.
  14. Nåla och fålla sömmen runt hals och armhåla. Jag vändsydde 5 mm x 2 och sydde sedan en raksöm på för att fästa söm och axelband.
  15. Snygga till fållen på insidan genom att sy fast ett smalt sidenband med två raksömmar tätt intill bandets yttre kanter.
  16. Fålla linnets nedre fåll och fäst kanterna på axelbanden med handsömnad eller sicksack.
Steg 1. Skapa ett mönster

Steg 2. Provsy

Steg 3

Steg 4

Steg 10

Steg 11. Bystveck

Steg 13. Axelband


Steg 13. Axelband

Steg 14. Fållning

Steg 15. Förstärk och försköna med sidenband

Steg 15



1 kommentar:

  1. Hittade precis till din blogg, härlig och otroligt inspirerande. Ska definitivt göra ett eget linne, tack för beskrivningen!

    SvaraRadera