onsdag 31 juli 2013

Väggmålning: Route 66 med självlysande stjärnhimmel

Barnrummet behövde ett lyft. Sonen älskar Cars så jag målade Route 66. Motivet passar för de självlysande effekter jag har målat med fosforescerande färg från GloNation. När solen har gått ned öppnar en stjärnhimmel upp sig framför sängen.

Jag målade med vanlig väggfärg som torkar snabbt. Motivet du ser är målat i tre lager. Det svåra är att skissa konturerna på väggen. Jag hade tur som kunde använda en projektor för att skissa upp motivet direkt från datorn. Jag använde en av slutscenerna i Cars1 som jag sparade ned och sedan anpassade till väggens storlek. Som du kan se flyttade jag vägens placering så att den ska synas bra bredvid sonens ökentält. 

Om du inte har en projektor kan du göra som jag brukar göra för oljemålningar och anpassa ett underlag i datorn så att det passar måttmässigt för den yta du vill måla. Dela sedan upp underlaget och målyta i rutor så att du kan skissa konturerna exakt (se exempel längre ned bland bilderna). Jag målar sällan motiv på fri hand, helt enkelt för att spara mig själv tid och irritation.

Bilarna är målade med akrylfärg. Jag målar vanliga bilar i olika färger så att sonen står ut med det några fler år än om det vore mer tydligt hämtat från en barnfilm. Vi får se när han börjar klaga:-).

Himlen är full med stjärnor och stjärnbilder som jag placerade så som de ligger på himlen med hjälp av GloNations Basic Star Mural Kit. Du kan även se månen, polstjärnan och en asteroid. Den självlysande färgen kommer i olika färgnyanser så du kan leka lite med olika effekter. Flygplanet och bilarna har gula strålkastare och röda baklyktor. Strålkastarna är målade som tonade streck så att strålkastarna lyser upp hela vägen om natten. Har tyvärr ingen kamera så bra att jag kan visa effekten i mörker...

Lägger in lite pyssel som inte ingår i kategorin sömnad ibland när jag tror att du som tycker om att skapa kan bli inspirerad. Ett sytips finns dock med här. På bilden ser du ett madrassöverdrag jag sydde i samma modell som ett örngott med hjälp av tyg från Stoff & Stil. Lektältet blev genast mycket roligare och mysigare med hjälp av en madrass.

Före
Efter: ökentält
Underlaget: Route 66 från Cars1
Så här gör du

Material: penslar, roller, väggfärg, GloNation och kanske även oljefärg. Väggfärgerna jag använde är inköpta på Hornbach, märke Sadolin. Färg till himmel och sand (F12-E9.34.67) 1 liter vardera. Övriga färger köptes i mindre provbrukar. Mörkbrun (S8-E8.11.20), grön (K10-H8.22.39), ljust rödbrun (C13-C4.30.49) och vit (G16-F3.03.88).   
  1. Hitta ett motiv och anpassa det till väggens mått med hjälp av Photoshop. Bilden jag lägger till är anpassad för en vägg som är 3,7 x 2,35 meter.
  2. Överför konturer av motivet till väggen med hjälp av projektor eller ett rutsystem. Se längst ned för exempel på hur jag har gjort för en oljemålning. Anpassa bilden till ytan du ska måla på i Photoshop och dela upp det i rutor så att det blir enklare att överföra exakt.
  3. Ta bort listerna vid golv och tak.
  4. Skydda vägg och golv med maskeringstejp och tidningar.
  5. Använd roller för att måla de större ytorna som himmel och sand.
  6. Låt färgen torka ett par timmar och tvätta bort den färg som eventuellt har hamnat fel på en gång.
  7. Måla berg och större detaljer på marken med en stor pensel. Det går utmärkt att blanda de olika väggfärgerna för att skapa olika nyanser.
  8. Låt färgen torka ett par timmar och tvätta bort den färg som eventuellt har hamnat fel på en gång.
  9. Förstärk detaljer med hjälp av en mindre pensel och en liten svamp som du kan dutta på färg med. Allt grönt och brunt på sanden är målat med en svamp. Jag har även använt en palettkniv för att kladda på färg. Måla vägen.
  10. Låt färgen torka ett par timmar och tvätta bort den färg som eventuellt har hamnat fel på en gång.
  11. Dags för färgen från GloNation. Tejpa tidningar och skydda tak, väggar och motivet så att bara himlen syns. Först skvätter du på färg för att skapa små små stjärnor över hela himlen. Sedan använder du de medföljande mallarna för att skapa stjärnbilder. Måla även på måne och andra detaljer du vill ha.
  12. Måla på flygplan, bilar och andra detaljer du vill ha. Ge sedan även dessa effekter med hjälp av färg från GloNation. 
Steg 5. Rolla på färgen för himmel och sand

Steg 7. Använd pensel för att måla berg och sten.

Steg 11. Se prickar för självlysande detaljer. Är det ett UFO eller ett hotell? 

Steg 11. Orions bälte (syns bättre i mörker)


Steg 2. Exempel på hur du kan överföra motiv från datorn till duk/vägg med hjälp av ett rutsystem.
Inte heller denna tavla är färdig. Här ska bilarna vara från cars: Lightning McQueen, Doc Hudson och nån till jag inte har bestämt ännu. Racingbanan har jag hämtat från denna skulptur av Gerry Judah och sedan anpassat till dukens mått.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar