tisdag 10 juni 2014

Cars: oljemålning anpassad till nuet

Vad jag målar brukar bero på var tavlan ska hänga och vilket motiv som i nuet ger mest energi. Sonen älskar Cars. Nuet är nu fångat inför framtiden inspirerat av denna skulptur av Gerry Judah.

Jag föredrar olja framför akryl då oljefärg är tjockare.
När det behövs gör jag färgen tunnare för fina streck med Artisan Water Mixable Oil Fast Drying Medium. Fördelen med det är också att oljefärgen torkar snabbare. Större delen av tavlan är effektivt kladdad med hjälp av en målarkniv och färg i tjocka lager.

Storleken har här anpassats till att platsen ovanför soffan behövde färg.
Så här gör du 

Material: målarduk (min är ca 91x153 cm), oljefärg,  Artisan Water Mixable Oil Fast Drying Medium, målarkniv, penslar.

  1. Rita upp en skiss för tavlan anpassad till dukens mått. Jag använder Photoshop.
  2. Gör ett rutsystem på skissen som du sedan överför till målarduken.
  3. Överför skissen till målarduken
  4. Blanda färg och lägg på duken med hjälp av en målarkniv.
  5. Platsen för bilarna var markerad på skissen men detaljerna är målade på fri hand. Se bild nedan för hur jag hade en bil i handen och på så sätt kunde se var färg skulle läggas. Jag målade först den vita färgen och sedan de andra färgerna.   
Originalet innan jag anpassade bild till duk.

Steg 2 till 4. Rutnät och överföring av skiss till målarduk.
Steg 5. Måla detaljer efter vad du ser. Lek. Oljefärg är lätt att måla över och korrigera om det blir fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar