torsdag 24 mars 2016

IVY TOP av Jenny Hellström (igen)

Jag tycker om IVY TOP med pingvinärmar och det insydda passpoalbandet. Så jag sydde en till.

Denna gång lyckades jag få halsmudden perfekt stretchad tack vare att jag väntade med att sy ihop halsmudden längst bak till sist. Jag sydde först fast halsmudden runt halsen lagom tajt (punkt 7 nedan) men började sy ett par centimeter in på mudden. När sömmen runt halsen nästan var klar och bra stretchad tack vare att jag hade dragit lite i mudden under sömnadens gång, sydde jag ihop den längst bak. Och sydde sedan fast det sista av halsmudden på halskanten. Övning ger färdighet.

Tyg, muddväv och passpoalband kommer från Stoff & Stil.
Mönster hittar du i Jenny Hellströms bok Sy! Urban Collection.

Så här gör du 

Material: jersey, passpoalband, muddväv till ärm och midja

Overlock är den söm du antas använda för stretchiga tyger. Det gör inte jag. Min kära och pålitliga elna från 70-talet har bara rak- och sicksacksöm. Jag sicksackar först ihop tygdelarna på den smalaste sicksacken som nästan ser ut som raksöm. Sedan sicksackar jag ihop kanterna på bred sicksack. Sömsmånen är innan dess klippt smal så att det inte blir ett mellanrum på mer än ett par millimeter.

Sy i denna ordning:
  1.  Sy ihop axelsömmarna.
  2. Sy på passpoalbandet.
  3. Sy två parallella rynktrådar längs med ärmens långsida och fördela rynkorna.
  4. Sy fast ärmar på bak- och framstycke.
  5. Sy ihop ärmmudd och sy sedan på den på ärmen.
  6. Sy ihop midjemudd och sy sedan fast den på toppens nederkant.
  7. Sy på halsmudden (3,5 cm bred och så pass mycket kortare än halsringningens öppning att den inte blir för sladdrig).
Se här om du vill se den IVY TOP jag sydde tidigare.


Passpoalband och veck skapade av rynktrådar i närbild (efter punkt 3).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar