torsdag 24 mars 2016

Sjal i lappteknik med virkad spetskant

Jag är mycket nöjd med denna sjal då den är skapad av saker som jag hade liggande hemma som annars inte hade kommit till användning. Av stuvbitar och vackra virkade spetsar kan du sy en sjal som piffar upp din outfit.

Arbetet är kreativt. Det är som att bygga ett pussel. Bredden på ränderna varierar lite på min sjal just på grund av att jag använde stuvbitar och därför fick planera utifrån vilken bredd och höjd som stuvbitarna hade förutsättningar för.

Batiktyget som jag har använt till avigsidan och till två av ränderna är från tyg jag hade kvar sedan jag sydde denna omlottsblus. Batiktyget i viskos är köpt från Annas Batik. Det zebrarandiga tyget från Stoff & Stil är det enda tyg jag köpte. Spetsarna har min älskade mormor virkat. De har länge legat i en låda. De gör sig bättre på denna sjal där de får många tillfällen att visa upp sig och hjälpa till med att göra en svart tröja snyggare.

Så här gör du 

Material: olika tyger och spetskant – utgå från vad du har hemma och köp till vad du saknar
  1. Klipp ut en trekant till avigsidan. Jag lade tyget dubbelt (se bild).
    Lagom bredd är så brett som det blir mellan dina fingertoppar när du breder ut armarna åt sidan. Min sjal är lika bred som det zebrarandiga tyget = 150 cm. Höjd från mitten högst upp till spetsen längst ned är 68 inklusive sömsmån. Anpassa måtten efter vad som passar din kropp.
  2. Klipp ut remsor att använda för framsidan.
    Jag utgick från att använda det zebrarandiga tyget högst upp, längst ned och i mitten samt att använda två remsor av batiktyget. Resten fick bli som det blev utifrån vilken bredd stuvbitarna hade.
  3. Sicksacka tygremsorna.
  4. Sy ihop tygremsorna till framsidan.  
  5. Klipp av kanterna på framsidan så att den överensstämmer med avigsidan.
  6. Sy fast spetskanterna på framsidan. 
  7. Sicksacka kanterna på trekanterna. 
  8. Sy fast spetskant längs med kanterna på sjalens framsida. 
  9. Nåla fast sjalens avigsida med framsidan så att tygernas rätsidor ligger mot varandra med spetskanten i mitten.
  10. Sy ihop sjalens båda sidor genom att sy än en gång i den söm du skapade i steg 7, men nu från avigsidan av sjalens framsida.
    OBS! Lämna ett hål på 20 cm i mitten högst upp för att sedan kunna vända sjalen rätt.
  11. Klipp av hörnorna.
  12. Vänd sjalen rätsida ut.
  13. Sy ihop det 20 cm breda hålet med handsöm.
  14. Sy en söm några millimeter innanför spetskanten.
Steg 1. Klipp ut en trekant till sjalens avigsida.
Steg 4. Sy ihop tygremsorna till framsidan på sjalen.  
Steg 5. Klipp av kanterna på framsidan så att den överensstämmer med avigsidan.
Steg 6. Sy fast spetskanterna på sjalens framsida.
Steg 8. Sy fast spetskant längs med kanterna på sjalens framsida.
Steg 10. Sy ihop sjalens båda sidor. OBS! lämna 20 cm osytt.
Steg 11. Klipp av hörnorna.
Steg 12. Vänd sjalen rätsida ut.
Steg 14. Sy en söm några millimeter innanför spetskanten.
Arbetet är färdigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar