onsdag 27 april 2016

3D-tavla: duk i två lager, hål sytt med varp

Nu är tavlan skapad av duk i två lager färdig. Draken och den starke mannen ser på håll ut att vara skapad i ett lager, men när du kommer närmare ser du att tavlan inte är platt utan tredimensionell.

Denna tavla lekte jag fram med snabbtorkande akryl och lite självlysande färg runt figurernas kanter och på drakens arga öga. Sonen fick också ha roligt och lade på favoritfärgen guld och självlysande färg på draken.

Lösningarna hittade jag under resans gång. Det färdiga resultatet är inte helt perfekt (tänker här främst på att jag sydde ihop den övre duken med varp på fri hand innan jag satte fast den undre = utrymmet mellan drakens hals och vinge passar inte helt ihop). Men lite skavanker gör inte så mycket, det ger tavlan liv (draken rör sig framåt för anfall…).

Jag gjorde ett moment per dag. Färgen är främst pålagd med målarkniv. Drakens steg i sanden målade jag med denna målarkniv. Skärkniv användes för att skära ur draken och den starke mannen ur den övre duken. Den undre duken skapade jag av ett gammalt lakan som jag grundade med gesso och sedan limmade fast motiven på.

Vanliga häftstift är min enkla lösning för att fästa den undre duken runt träramen på den duk jag köpte uppspänd. Utmaningen här låg främst i att jag först var tvungen att knöla in lakanet med fastlimmade motiv så att den låg över de inre träribborna.




Guldet glittrar när solen ligger på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar