fredag 17 juni 2016

Kjol och topp: set i olika material med samma tryck

”Suits” har varit min favoritserie ett tag (väntar otåligt på säsong 6). Jag insåg att jag behöver fler klänningar och kjolar som passar vid andra tillfällen än strand och avslappnat umgänge. Det är inte helt lätt att hitta snygga varianter av denna typ i svenska affärer. Här kommer en hemmasydd lösning som passar för alla tillfällen.

Detta är en T-shirt och en kjol sydda av tyg med samma mönster men av olika material. Fördelen med det är att T-shirten stretchar sig medan kjolen klockar sig snyggt. Delarna kan bäras separat. Samtidigt ser det ut som en klänning när du bär delarna tillsammans.

T-shirt
T-shirten med puffärmar är STELLA TOP av Jenny Hellström. Tyget är från Stoff & Stil. Ett bra kom-ihåg här är att jag gör T-shirten lite längre än originalmodellen. Mät själv hur lång du vill ha den. För stretchiga material använder jag en sömsmån på bara 5 mm förutom vid fållen längst ned. Sidsömmar sicksackar jag först ihop och syr sedan ihop 5 mm in med den smalaste sicksacken (detta då jag saknar overlock på min maskin). Fållen längst ned syr jag för hand och viker in 1 + 2 cm.

Halsringningen gör du av en tygremsa som är 3 cm bred och lika lång som 75 % av halsringningens längd. Ringningen stretchar sig lagom mycket när den är tre fjärdedelars längd av ringningen.

Kjol
Kjolen är i veckad omlottmodell. Här får du beskrivning av min kjol som är i storlek 36-38. Du anpassar enkelt modellen till din storlek genom att lägga till eller dra ifrån tyg på sidorna av vecken. Även detta bomullstyg hittade jag i Stoff & Stils butik. Tyvärr har det utgått från deras sortiment från internet.  

Det tyg jag hittade var inte tillräckligt brett för att ett stycke skulle räcka till hela bredden. Jag planerade därför sömnaden utifrån att en sidsöm skulle fästa framstycke med bakstycke.

Så här gör du:

Material: tyg som klockar sig snyggt, till exempel viskos, och mellanlägg i din midjebredd (jag använde det inte på hela linningen för att den del som ska knytas inte skulle bli stel)

Mönsterdelar: (mått ungefärliga – lägg till lite extra tyg på bredden och anpassa sedan så att kjolen passar dig efter att du har sytt vecken): 
  • Framstycke: 68 cm brett x 57 cm högt inklusive 2 cm sömsmån i fåll på höger sida och längst ned, 1 cm sömsmån vid linning och sidsöm
  • Bakstycke: 132 cm brett x 57 cm högt inklusive 2 cm sömsmån i fåll på höger sida och längst ned, 1 cm sömsmån vid linning och sidsöm
  • Linning framstycke: 10 cm högt och 151 cm långt inklusive sömsmån
  • Linning bakstycke: 10 cm högt och 100 cm brett inklusive sömsmån
Steg 5: sydda veck
  1. Klipp ut mönsterdelarna.
  2. Sicksacka delarna.
  3. Sy ihop sidsömmen mellan fram och bakstycke.
  4. Mät och nåla vecken:
    4 veck på framstycket och 9 veck på bakstycket (se illustration ovan som visar kjolens avigsida). Vecken vänds åt höger håll sett från avigsidan (se foto ovan).

    5,5 cm mellanrum mellan vecken. Du lägger ett veck precis på sidsömmen mellan fram- och bakstycke varför det första vecket på framstycket börjar 5,5 cm in.

    Vecken är 3 cm breda uppe vid linningen och 2,2 cm breda längst ned. Vecken är 19 cm långa inklusive 1 cm sömsmån vid linningen.
  5. Sy ihop vecken.
    VIKTIGT för att det ska bli snyggt är att du lämnar det öppet ca 2,2 cm längst ned på vecket. Avsluta alltså inte vecken som på en infodring, utan sy så att sömmen avslutas 2,2 cm innan vecket möter tyget.
  6. Fålla sidsömmarna på kjolen (du väntar med fållen längst ned tills efter att du har sytt på linningen för att anpassa den efter provning).
  7. Sy två hällor att använda på bakstycket att fästa de utskjutande delarna av linningen i (=skärpet). Klipp ut en tygbit 3 x 15 cm, sy ihop, klipp till två delar och vänd den med en liten säkerhetsnål. Se beskrivning på "Att sy smala band" nedan.  
  8. Nåla fast hällorna på lämplig plats på bakstycket (se bild nedan).  
  9. Nåla och sy fast linningen räta mot räta med fram- och bakstycke. Det ska vara öppet i sidsömmen än så länge.
  10. Vändsy den del av linningen för fram och bakstycke som är utskjutande och vänd delarna rätt.
  11. Nåla fast linningen på avigsidan med 1 cm sömsmån.
  12. Sy en söm nära kanten längs med hela linningen. Du syr samtidigt fast ovansidan på hällorna.
  13. Sy ihop linningens öppning för hand längst upp. Det ska vara en öppning här att trä skärpet genom.
  14. Prova kjolen och se vilken längd du önskar.
  15. Nåla fållen längst ned och sy klart kjolen.
    Färdigt!
Kjolen sedd bakifrån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar