söndag 10 juli 2016

Deadpool - sy maskeradkläder till barn

Nya LEGO-figurer gäller hela tiden. Barnen vill klä ut sig till favoritfiguren. Samtidigt hänger inte butikernas utbud med. När Deadpool önskades gjorde jag som jag brukar och skapade själv det som inte hittades att köpa.

Mask och cape fick räcka. Deadpool har egentligen ingen cape utan en helkroppsdräkt. En cape med påsydda axelvaddar duger det med och tar betydligt mindre tid att sy. Jag hittade måtten utifrån sonens maskeradkläder men gjorde om masken lite för att den mer skulle passa Deadpool.

Tygerna är köpta på STOFF & STIL:

Deadpool - originalet
Mask 
(ca storlek 120)
Som du ser på bilden ovan är Deadpools mask sydd av tre delar.
Jag klippte delarna så här:

Sömsmån inkluderat i måtten nedan: 1 cm på nederkant och 5 mm där delen sys samman med annan tygdel. 

Mått för delen i mitten:
Höjd 50,5 cm, bredd 13,5 cm
I mitten behåller du bredden 13,5 cm och klipper delen smalare ned mot nederkanterna som är 9,5 cm breda. 

Mått för delarna på sidan:
Höjd 19,5 cm , bredd 17,5 cm
I mitten behåller du höjden 19,5 cm och klipper kanterna runda så att de ser ut som på bilden.

Så här gör du:

  1. Klipp ut delarna i det röda tyget enligt måtten ovan
  2. Sy ihop delarna (jag som inte har overlock gör det först med bred sicksack och sedan med den smalaste 5 mm in)
  3. Dra på masken och markera var ögonen ska vara med markeringspenna
  4. Klipp ut delar att använda runt ögonen i det imiterade skinnet (se bild nedan)
  5. Klipp ut en bit ur axelvadden att lägga runt ögat för att få en fylligare effekt
  6. Sy fast biten för hand på den röda masken
  7. Klipp ut en bit för ögat
  8. Sy fast det vita tygen på baksidan av ögat (jag gjorde även detta för hand)
  9. Fålla nederkanten runt hela masken
  10. Sicksacka fast resårband runt hela masken förutom på den mellersta delen längst fram (detta underlättar lufttillförsel till munnen)
Jag funderade på om jag skulle klippa ut ett hål för munnen och små hål för ögonen. Som tur vad avstod jag att göra det och lät barnet som skulle få denna mask bestämma själv för hur han ville ha det. Han ville ha den som den var! Låt barnet testa och bestämma själv. I och med att det inte är någon resår vid det mellersta stycket längst fram är det enklare att andas.  

Steg 4: Se markering för var sömmen mellan maskens mitt och sida är på mönstret. 

Cape
Mått: 109 cm lång, 92 cm bred

Så här gör du
  1. Klipp ut en del av det röda tyget enligt måtten ovan
  2. Klipp ut mönstret längst ned om du vill ha det
  3. Vik ihop delen som på bilden nedan så att biten möts i mitten och du kan göra insnitt för axlarna som bilden visar
  4. Klipp och sy
  5. Sy ett band av tyget att ha runt halsen för fäste och sy på det. Du kan välja mellan att sy på kardborrband eller att göra som jag och bara göra det längre för att knyta en rosett
  6. Klipp ut bitar av det imiterade skinnet som är lite större än axelvaddarna
  7. Limma fast skinnet på axelvaddarna
  8. Sy fast axelvaddarna vid axlarna på capen för hand  
Steg 3: Sy insnitt för axlarna.


Sonen önskar sig en Jestro-kostym med uppåtstående vingar på masken...
http://www.floridasites.net/hemgjord-jester-kostym-for-barn/

1 kommentar: