söndag 22 november 2020

The Hawthorn Jacket - träningsjacka av gratis mönster online

När jag hittade detta mönster till en träningsjacka från Mood ville jag direkt ha den - The Hawthorn Jacket. Mönstret är gratis och du skriver ut det. En klassisk träningsjacka med dragkedja. Det som gör den värd att sy är bakstycket där flera stycken sys ihop med dekorsömmar i böjda former medan framstycket delas upp i raka linjer. 

Mood har sytt sin jacka i fleece medan jag använde en stuvbit av sportnylon som jag hittade på Stoff & Stil. Jag hittar inget liknande på deras hemsida just nu. Leta gärna först i butik. Det är inte lönt att skissa innan du har materialet. Vi anpassar oss efter vilket material vi hittar. Eller om vi hittar ett fantastiskt tyg liggandes hemma så anpassar vi mönstret.

Tänk på att tvätta tyget innan du klipper ut delarna. Det blir tyvärr inte riktigt så i skolans värld där tyget ligger på rulle. Sanningen är dock att du i verkligheten tvättar först för att du sedan ska kunna prova ut det du syr så att det ska passa bra. 

En sak som saknas i mönstret är en innerficka! Den måste du lägga till. Vem vill ha en träningsjacka utan ficka att ha mobil i. Det kan bli en enkel lösning: fyrkant som sedan sys på för hand mellan sidsöm och mittsöm på framstycket. 

Söm: overlock då tyget är stretchigt. 

Svårt: Jag gjorde egna passpoalband. Det var lite onödigt. Jag borde ha köpt dessa som är reflex från Stoff & Stil. 

Instruktioner: Detta hittar du i länken






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar