måndag 7 mars 2022

Pennskrin av chokladpapper


Återbruk och att lära sig sy på dragkedja är sådant som ingår i kursen textilslöjd. Denna beskrivning kan användas till pennskrin eller en liten necessär. Originalbeskrivningen visar hur dragkedjan placeras mitt på, men den kan även placeras på en högkant som det ofta är på ett pennskrin eller en necessär. Syr du fast dragkedjan på ena kortsidan blir det enklare att använda som ett fodral för glasögon eller något annat.

Så här gör du:

1. Återanvänd ett vanligt chokladpapper. Ställ in strykjärnet på låg värme och använd mönsterpapper/ugnspapper mellan chokladpapper och strykjärn för att inte riskera att plast hamnar på strykjärnet.




















2. Klipp ut fodertyg i samma storlek som chokladpapperet. Sicksacka sedan kanterna på fodertyget (halva pressarfoten utanför tyget - halva innanför tyget - du håller alltid tyget du syr på på vänster sida av pressarfoten). 



3. Förbered dragkedjan. Om du använder dragkedja från rulle är det viktigt att du först syr raksöm längst nere och uppe på den så att dragkedjan inte riskerar att öppna sig/dragkedjehållaren riskerar att lossna. 

4. Nåla fast dragkedjan ihop med fodertyg och chokladpapper - se på den nedre bilden hur dragkedjan ska ligga. Tygerna ska ligga rätsida (=utsida) mot rätsida. Knappnålarna brukar jag alltid nåla på tvären för då kan symaskinen enkelt sy över knappnålarna och du sparar tid (OBS - "knappen" på knappnålen ska då vara på insidan = nåla inifrån och ut mot kanten).
Så här ska det se ut från rätsidan.
5. Nu är det dags att sy fast dragkedjan likadant på den andra sidan. 



6. Vänd arbetet ut och in och sy ihop kortsidorna/de sidor där dragkedjan inte sitter från insidan.

KLART - arbetet är färdigt.



Kan tillägga att jag inte ännu använt denna uppgift på jobbet. Eleverna har sytt pennskrin av tyg istället då chokladpapper innebär att de måste äta choklad hemma och ta med (här hemma äter vi inte sådana mängder choklad att det räcker för materialinsamling). Risken är även lite för hög att eleverna inte hanterar chokladpapperets smältförmåga tillräckligt försiktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar