söndag 7 februari 2016

TIFFANY DRESS av Jenny Hellström

TIFFANY DRESS från boken Sy! Urban Collection är en avslappnad klänning som passar lika bra för en varm dag i staden som på stranden. Min garderob saknade denna kortärmade modell för semestern. Jag sydde den. Men gjorde om modellen lite.

Jag lade till en bit spets i urringningen då den i ursprungsmodellen är för urringad för min smak. Den spets jag använde är en stuvbit jag hade kvar från den spets jag använde för detta linne och köpte på Irmas hus i Malmö på den gamla goda tiden när de sålde exklusiva tyger (synd att jag missade deras utförsäljning av knappar). Spetsen du ser på min klänning kommer alltså inte från ett linne under, utan från påsydd spets. En lösning jag skapade för att slippa riskera att tygerna skulle glida isär hur som helst. Både det svarta och det gråspräckliga tyget är från Stoff & Stil.

Klänningen är tänkt att användas lager på lager. Du behöver ha ett linne under klänningen även med påsydd spets då den har vida armhålor. Den behöver dessutom ett skärp då den är vid i modellen. Jag sydde ett av samma svarta tyg som klänningen är sydd i.

En klänning som fungerar perfekt på din lediga tid. Men kanske ingenting du har på dig för en dag på jobbet.

Tiffany innan jag sydde fast spetsen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar