onsdag 7 augusti 2019

Klänning med holkärm - Vogue DKNY 2091


Sy en klänning som passar perfekt både för fest och avslappnade dagar. Just denna klänning gjorde jag kort, men jag har även skapat en i svart i lite längre modell som fungerar även på jobbet. 

Detta mönster är gammalt och tillverkas inte längre men finns att köpa second hand (googla "Vogue DKNY 2091 så hittar du fler försäljningar). Du kan även ganska enkelt göra om ett mönster på en vanlig T-shirtsklänning till denna modell som blir lite snyggare tack vare de två insnitten du gör på sidan i midjan. På denna klänning med mönster i ränder framhävs insnitten mer. 

Insnitten gör så att ränderna på denna klänning ändrar riktning från midjan och ner. Du kan se nedan hur du skapar detta.

Se hur mönstret ändrar riktning från midjan och nedåt.
Närbild på insnitten som orsakar detta.



Mönsterdelarna bak och fram är likadana. OBS strecket mitt på som visar hur mönsterdelen ska ligga på tyget - snett!!! På höger sida syr du insnitt.

Närbild hur insnitten ser ut = tyget viks in på avigsidan här
Jag har en stuvbit kvar av tyget och jobbade igår med att klippa ut mönsterdelarna. Det räckte precis till en sådan Idit-topp som jag har sytt tidigare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar