fredag 14 januari 2022

Tak till hammock av en presenning


"Man tager vad man haver" är ett bra ordspråk. Minns hur jag sydde en dyna till den gamla hammocken jag köpte av en granne. Till dynan använde jag en madrass som fanns hemma. Efter detta sydde jag taket till hammocken av en vit presenning som redan fanns hemma. Bra material. Det fanns hemma och det skyddar mot regn.

Du kan enkelt vika ihop taket när hösten växlar mot vinter och du kan dessutom tvätta och sy i materialet. 

Så här gör du:

1. Tvätta först materialet. Ok en presenning kanske inte krymper men denna var smutsig då den hade legat i garaget. 

2. Mät måttet på ställningen till taket och lägg till tillräckligt med sömsmån för att kunna sy en kanal.

3. Ta ut delarna på presenningen.

4. Sy på avigsidan.

5. Vänd materialet och sy sedan en kant till så att du får en kanal där det behövs och en snygg kant där du inte har kanal.

För att sätta på taket tar jag helt enkelt isär ställningen till taket - trär på och sätter sedan ihop det.

Materialet räcker nog.

Skissa ut detaljerna.
Jag nålade ihop tyget dubbelt på avigsidan så att det räckte en bit in.
Tygdelarna är inte helt dubbla då det bara behövs för kanalerna.
Syläge. Nåla först.

Först syr du ihop tygdelarna på avigsidan.
Sedan syr du kanaler och en snygg kant på rätsidan.
Nu saknas bara dynor.
Staketet har också blivit vitt.
Så här ser det ut från insidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar