torsdag 8 augusti 2013

Byt ut dåliga dragkedjor till kvalitet

Dragkedjan på en av sonens jackor har länge varit trög. Nu tog jag med den till min favoritaffär för sytillbehör och fick snabbt förklarat för mig att jackan hade en spiraldragkedja som inte är bra. Med den nya tåligare dragkedjan är jackan som ny igen.

Tack och lov att jag har en bra symaskin. Klädtillverkare behöver gå med vinst så det är klart att alla detaljer inte alltid är av högsta kvalitet. Jag måste ofta stärka en söm på en gång då trådarna inte har fästs på de köpta plaggen. Vad gäller dragkedjor kan jag rekommendera att du byter den om jackan bara har en tunn spiraldragkedja. Denna jacka blev snyggare av att få en dragkedja i samma färg som tyget. Dessutom blev den mer slitstark.

Om plagget har en vanlig tunn dragkedja rekommenderar jag att du byter den till ett delbart jacklås (mitt är från Opti). Bor du i Malmö så gör som jag och se vilka bra dragkedjor de säljer på Husqvarna Symaskinsverkstad. Det var även här jag hittade blixtlåset som är öppningsbart åt båda hållen till min stora skinnväska. Här hittar du också ZlideOn som med ett enkelt handgrepp ersätter trasiga dragkedjor. Montering görs på befintlig dragkedja och ersätter trasig löpare.

Självklart är det även här som jag lämnar in min symaskin på service lite då och då. Min gamla Elna är av den gamla goda kvalitet som symaskiner inte tillverkas av idag utan att kosta massvisa mängder med pengar. Du kan inte jämföra en begagnad symaskin av kvalitet med en nytillverkad för samma summa...saker tillverkades för att hålla i många år förr i tiden.

Jacka lagad med ZlideOn.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar