söndag 31 mars 2013

Skärp med öglor av skinnspill


Jag ville ha detta skärp men hittade det inte att köpa. Tur då att det är så lätt att skapa själv av det skinnspill du har hemma.

Hasbeens tillverkade innan Hasbeens Hook Belt som jag var på jakt efter inför våren. När jag upptäckte att det inte längre säljs kopierade jag istället ett skärp inköpt på loppis i Wien. Arbetet kräver ingen sömnad. Du öglar ihop de åttor du har klippt ut och använder sedan tyglim för att fästa ihop de två bitar som innehåller bältspänne och hål. Skinnspillet hade jag kvar efter det skinn jag använde för att sy min stora skinnväska.

Det enda problemet du möter när du vill skapa detta bälte är att det är så svårt att köpa spännen. Jag letade bältspännen på Panduro och i butiker med knappar utan att hitta några små. Jag använde därför ett spänne jag hade hemma i lådan för saker som kan vara bra att ha någon gång.

Det oroar mig att butiksägare säger att de inte har någon efterfrågan på denna typ av saker. Du kan hitta lite att köpa på nätet som här på Tjäder och Läder. Men det står utgående produkt även på deras bältspännen. Nödlösningen om du verkligen inte hittar något att köpa är att du alltid kan återanvända material från ett skärp du inte använder eller hittar på loppis.

Originalet
Kopian
Kom igen nu alla ni andra som tycker om att skapa era egna saker! Det känns som om vår marknad är på väg att försvinna. För tio år sedan hade jag lättare att köpa det jag behövde genom att gå och titta i en affär. Nu säger alla att de inte säljer så mycket och har slutat beställa in nya varor. De butiker som fortfarande finns kvar säljer mest bara ut vad de har på lager. Jag förstår inte hur det kan vara så svårt att hitta material nu när så många skriver att återbruk är modernt.

Jag blev nöjd med skärpet. En sak jag funderar på att korrigera är dock att byta ut bältspännet till en hyska precis som på Hasbeens Hook Belt för att skinnringarna ska löpa in i varandra oavsett vilken bredd jag spänner det på. Nu fick jag skapa det efter vilken längd det ska ha när jag fäster det högt upp i midjan över en klänning. När jag använder det till lågt skurna jeans blir det ett glapp mellan öglorna som jag inte är helt nöjd med.

Så här gör du

Material: skinn, skärkniv, nagelsax, tyglim, håltång, bältspänne
  1. Klipp ut en mall till skärpet i tjockt papper (se bild nedan för mått).
  2. Markera kanterna runt mallen på ovansidan av skinnet med hjälp av en skärkniv.
  3. Klipp ut skinnbiten med en nagelsax.
    Fortsätt tills du har så många du tror att du behöver. Du kan lätt klippa till lite fler efter att du är färdig med kommande steg, så klipp hellre ut lite för få än att slösa med skinn till för många.
  4. Markera hålen i bitens mitt med skärkniven.
  5. Klipp ut hålen med en nagelsax.
  6. Klipp ut delen till bältspännet genom att lägga till en längd på ca 9 cm och bredd anpassad till bältspännet på ena sidan. Hål för hyskan klipper du 3-3,5 cm in från ena sidan.
  7. Klipp ut den andra änddelen på skärpet för hålen. Lägg till en del som är lika bred som på den andra änddelen (det vill säga anpassad för bältspännet) och så lång som du vill ha den.
  8. Limma ihop änddelen med bältspännet.
  9. Ögla ihop skärpets delar tills skärpet är i lagom längd.
  10. Ögla på den sista delen med hål.
  11. Limma ihop den sista biten.
  12. Skapa hål med hjälp av en håltång.


Steg 1
Steg 2
Steg 3
Steg 4
Steg 5
Steg 6

Steg 8
Steg 9
Steg 10
Steg 12



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar